Klasse A2, Mellomtung motorsykkel

Motorsykkellappen

Mellomtung motorsykkel lappen

På 2 Hjul Trafikkskole hjelper deg gjerne med å oppfylle drømmen. Livet på to hjul er fantastisk!

MC-opplæringen starter med 3 timers obligatorisk grunnkurs (teori), uansett MC-klasse.

Har du allerede gjennomført MC Grunnkurs – og klar for din første kjøretime? Ta kontakt her!

For å ta lappen for mellomtung motorsykkel må du være minst 18 år. Førerkort klasse A2 gir rett til å kjøre motorsykkel med maks effekt på 35 kW. Med dette førerkortet kan du også kjøre moped, tilhenger til motorsykkel på over 125 ccm og trehjuls motorsykkel med maks effekt på 15kW.

Våre kurs og påmeldingsskjema finner du nedenfor!

HJELM: Godkjent hjelm med mulighet for montering av kommunikasjonsutstyr

BUKSE: Buksene må være heldekkende, helst med innebygd beskyttelse

JAKKE: Jakken må være heldekkende, helst med innebygd beskyttelse

SKO: Skoene må være uten snøring og må dekke anklene

HANSKER: Hanskene skal dekke over håndledd

RYGGSKINNE: Du bør også ha en ryggskinne som beskytter ryggen mot støt

* Pakkepris er uten individuelle kjøretimer (etter behov)

1. Klasse A2 - Pakke

4. Kjøretime (45min)

5. - Tillegg etter 16:00 / helg

150,-
  6. Trinnvurdering trinn 2 (45min)

1075,-
  7. Trinnvurdering trinn 3 (45min)

8. Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk

5500,-*
  9. Baneleie på NMK Trøgstad

1000,-
  10. Sikkerhetskurs på vei kl. A2

5500,-
  11. Leie av MC til førerprøve

3000,-
  12. Leie av MC til førerprøve (kveld/helg)

4000,-
  13.
  14. Utvidelse A1-A2 (11t ink. baneleie)

12500,-
  15. - (11t forutsetter at du har kjøreerfaring)

16. - (Indivi. kjøretimer etter behov, 45m)

17.
  18. * Baneleie kommer i tillegg

19. Kontakt oss i dag!
* Baneleie kommer i tillegg.
Gebyr til Trafikkstasjonen Priser
Gebyr praktisk prøve 2030,- / 2070,-
Teoriprøve på trafikkstasjonen 380,-
Førerkort 90,-/220,-
Bilde v/trafikkstasjonen 70,-

Trinn 1 – Trafikalt grunnkurs

Alle som skal ta førerkort på et kjøretøy, og som er under 25 år, må gjennomføre Trafikalt Grunnkurs. Du kan ta kurset fra og med du er 15 år. Dersom du er over 25 år får du fritak for Trafikalt Grunnkurs, men må gjennomføre Førstehjelpskurs og Mørkekjøring.

Har du allerede gjennomført Trafikalt Grunnkurs inkludert Førstehjelp og Mørkekjøring, eller innehar førerkort fra en annen førerkortklasse, kan du begynne rett på trinn 2.

Trinn 2 – Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse

På dette trinnet er det obligatorisk med et 3 timers teoretisk MC-kurs, du skal gjennom drøfting med medelever og lærer, og gjennom refleksjon og oppsummering utvikle grunnleggende forståelse for hva kjøring med motorsykkel innebærer.

I trinn 2 skal du lære å mestre motorsykkelen rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter. God kjøreteknisk ferdighet er nødvendig for å få utbytte av treningen i trinn 3. Det er ikke fastsatt minste timetall for opplæringen i dette trinnet.

Mot slutten av trinnet skal du gjennomføre en trinnvurdering. Du skal, med utgangspunkt i dine prestasjoner, ta stilling til i hvilken grad målene for trinnet er nådd og om grunnlaget for videre opplæring er tilstrekkelig.

Trinn 3 – Trafikal del

I trinn 3 er målene rettet mot din læring av trafikale ferdigheter i varierte veg – og trafikkmiljø. Kunnskap om aktuelle bestemmelser i vegtrafikklovgivningen inngår. Ved avslutningen av trinn 3 skal du kjøre selvstendig og ha et prestasjonsnivå nær kravene til å bestå førerprøven. Det er ikke fastsatt minste timetall for opplæringen i dette trinnet.

Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk er obligatorisk for klasse A2. Gjennom kurset skal din kjøretekniske kompetanse videreutvikles. Gode arbeidsvaner og teknikker for bremsing og styring av motorsykkelen skal være etablert før kurset gjennomføres.

Trinn 4 – Avsluttende opplæring

Opplæringen i trinn 4 skal bringe deg fram til hovedmålet, og er i stor grad rettet mot din risikoforståelse. Sikkerhetskurs på veg er obligatorisk og er på 5 undervisningstimer, hvorav minimum 4 timer skal være praksis bestående av kjøring med refleksjonspauser og resterende tid fordeles til planlegging og oppsummering. Kurset skal bidra til at du videreutvikler kompetanse til å unngå ulykker, bl.a. gjennom selvstendig øving på veg.